Podstawowymi celami nauczania są:
- osiągnięcie przez ucznia umiejętności językowych na poziomie zaawansowanym, zapewniającym swobodną komunikację;
- przygotowanie się ucznia do egzaminu maturalnego z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym.
Celem szczegółowym jest dalszy rozwój i integracja sprawności językowych nabytych przez uczniów tak, by swobodnie posługiwali się językiem angielskim na piśmie.
Zatem oznacza to:
- rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu (rozumienie ogólnego sensu, jak i szczegółowych informacji w tekstach oraz dialogach wraz z rozumieniem intencji rozmówcy);
- rozwijanie umiejętności czytania (rozumienie ogólnego sensu tekstu, jak i zawartych w nim szczegółowych informacji, rozumienie komunikatów typowych dla życia codziennego, jak ogłoszenia, reklamy, rozkłady jazdy itp.);
- rozwijanie umiejętności pisania (umiejętność zapisywania słów ze słuchu, umiejętność formułowania różnego typu wypowiedzi pisemnych - rozprawek, recenzji, opowiadań, opisów).
Wśród celów szczegółowych znajduje się również:
- zapoznanie uczniów z formą egzaminu rozszerzonego, jego wymaganiami, tematyką i typowymi zadaniami oraz poznanie strategii ich rozwiązywania;
- zachęcenie i przygotowanie uczniów do systematycznej pracy podczas przygotowań do egzaminu maturalnego;
- poszerzenie wiedzy uczniów na temat kultury, sztuki i obyczajów krajów anglojęzycznych, wykorzystanie jej oraz wiedzy z innych przedmiotów przy wykonywaniu projektów.
MATERIAŁ NAUCZANIA
Zakres materiału obejmuje 20 zakresów tematycznych, dotyczących różnych sfer życia, pokrywających się z tematami wyszczególnionymi w aktualnym informatorze maturalnym, opracowanym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Są to tematy takie jak:
Człowiek, Dom, Praca, Szkoła, Życie rodzinne i towarzyskie, Żywienie, Zakupy i usługi, Podróżowanie i turystyka, Kultura, Sport, Zdrowie, Nauka i technika, Świat przyrody, Państwo i społeczeństwo, Elementy wiedzy o obszarach krajów anglojęzycznych.
PROCEDURY
Formy pracy
Praca zakłada następujące formy pracy na lekcji i poza klasą:
- praca z całą grupą;
- praca indywidualna;
- praca indywidualna pod kierunkiem nauczyciela;
- praca indywidualna w domu (w tym przygotowanie projektów);
- praca w parach bądź grupach.
Techniki nauczania
Słuchanie:
udzielanie odpowiedzi na pytania ogólne i szczegółowe, uzupełnianie brakującej informacji, układanie części tekstu we właściwej kolejności.
Rodzaj zadań maturalnych:
- pytania prawda-fałsz;
- uzupełnianie luk;
- przyporządkowywanie;
- pytania wielokrotnego wyboru.
Czytanie:
odnajdywanie odpowiedzi na pytania ogólne i szczegółowe, uzupełnianie brakującej informacji, układanie informacji lub części tekstów we właściwej kolejności.
Rodzaje zadań maturalnych:
- pytania prawda-fałsz;
- przyporządkowywanie;
- uzupełnianie luk;
- parafrazowanie.
Pisanie:
pisanie części tekstu (rozpoczęcie bądź zakończenie akapitu rozprawki itp.), pisanie kompletnych tekstów; poprawianie pracy swojej i kolegów.
Rodzaje zadań maturalnych:
- wypowiedź pisemna na wybrany temat (o określonej długości).
Materiały nauczania, pomoce naukowe i techniczne środki nauczania
Podstawowe pomoce to: podręczniki, ćwiczenia, nagrania audio, tablica, zeszyt.
MATERIAŁ BĘDZIE ZREALIZOWANY W OPARCIU O NASTĘPUJĄCE PODRĘCZNIKI:
- Grammarway Series, Jenny Dooley, Virginia Evans, Express Publishing, Wielka Brytania;
- Matura Repetytorium POZIOM ROZSZERZONYJenny Dooley, Virginia Evans, Express
- Publishing, Wielka Brytania;
- FCE Exam Practice Papers, Virginia Evans, Express Publishing, Wielka Brytania;
- FCE USE OF ENGLISH, VOL 1+2, Jenny Dooley, Virginia Evans, Express Publishing, Wielka
- Brytania;
- Matura Practice Tests, Extended Level, Jenny Dooley, Virginia Evans, Express Publishing,
- Wielka Brytania;
- New Headway Matura Exam Practice & Culture and Literature Companion, Extended Level,
- wyd. Oxford
- Oxford Matura Trainer, poziom rozszerzony, Harding/Markowska/Sosnowska/Szuwart, wyd
- Oxford
- Matura Leader Język angielski poziom rozszerzony/ Mitchell/ Malcogianni/ wyd. MMPublications
- Matura Companion, poziom rozszerzony, Express Publishing, Wielka Brytania;
- Oxford Word Skills, Idioms and Phrasal Verbs Advanced, Wyd, Oxford/ Gairns/Redman
- Skills for Matura- poziom rozszerzony Express Publishing, Wielka Brytania
- Materiał będzie wzbogacany o karty pracy wydawnictw Macmillan, Express Publishing,
- Pearson Longman, Oxford i ogólnodostępne materiały ze źródeł internetowych.
OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ I SPOSOBÓW ICH OCENIANIA
Lista kompetencji ucznia po zakończeniu kursu.
Słuchanie
Uczeń potrafi:
- zrozumieć ogólny sens, jak i szczegółowe informacje przekazywane w wypowiedziach;
- określić intencje autora oraz rodzaj tekstu;
- uzupełnić luki informacyjne.
Czytanie
Uczeń potrafi:
- zrozumieć i streścić ogólny sens przeczytanego tekstu;
- udzielić informacji szczegółowych w oparciu o przeczytany tekst;
- określić intencje autora i rodzaj tekstu.
Pisanie
Uczeń potrafi:
- napisać typowy tekst sformalizowany;
- stosować odpowiednie środki leksykalne i stylistyczne;
- swobodnie zmieniać rejestr i styl wypowiedzi.
Przykładowe techniki kontroli pisemnej:
- testy obiektywne oraz subiektywne;
- wypowiedzi pisemne na wybrany przez ucznia bądź wskazany przez nauczyciela temat.
Przykładowe zadania testowe
Testy obiektywne, składające się z zadań zamkniętych, takich jak:
- prawda-fałsz;
- wielokrotny wybór;
- przyporządkowanie.
Testy subiektywne, składające się z zadań otwartych, takich jak:
- zadania z luką;
- zadania wymagające krótkiej bądź rozszerzonej wypowiedzi.
Na poziomie podstawowym maturzysta musi opanować poniższe składnie:
1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach:
- Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous;
- Past Simple, Past Continuous, Past Perfect;
- Future Simple, Future Continuous, Future Simple in the Past,
a na poziomie rozszerzonym także czasy:
- Past Perfect Continuous;
- Future Perfect, Future Perfect Continuous, Future Perfect in the Past.
2. Zdania rozkazujące.
3. Zdania z podmiotami it i there.
4. Question Tags.
5. Zdania z dwoma dopełnieniami.
6. Strona bierna w czasach:
- Present Simple, Present Perfect;
- Past Simple, Past Perfect;
- Future Simple
na poziomie podstawowym, a na poziomie rozszerzonym dodatkowo w czasach:
- Present Continuous;
- Past Continuous.
7. Pytania pośrednie.
8. Mowa zależna.
9. Zdania złożone podmiotowe.
10. Zwroty z: I wish, I'd rather, I'd prefer, you'd better, it's high time, if only, I'd sooner, suppose, supposing.
11. Konstrukcje: have sth done, get sth done, have sb to do sth, get sb to do sth.
12. Zdania wykrzyknikowe.
13. Inwersja stylistyczna.
Maturzysta musi także opanować następujące części mowy:
- Czasowniki, w tym phrasal verbs.
- Rzeczowniki, w tym forma dzierżawcza.
- Przedimki: nieokreślony, określony i zerowy.
- Przymiotniki, w tym stopniowanie regularne i nieregularne.
- Przysłówki, w tym stopniowanie regularne i nieregularne.
- Zaimki: osobowy, dzierżawczy, zwrotny i emfatyczny, wskazujący, pytający, względny, wzajemny, nieokreślony, bezosobowy.
- Liczebniki: główne i porządkowe.
- Przyimki: określające miejsce, kierunek, odległość, czas, a także przyimki przyczyny, sposobu oraz przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach.
- Spójniki.