Podstawowymi celami nauczania są:
Celem szczegółowym jest dalszy rozwój i integracja sprawności językowych nabytych przez uczniów tak, by swobodnie posługiwali się językiem angielskim na piśmie.
Zatem oznacza to:
Wśród celów szczegółowych znajduje się również:
MATERIAŁ NAUCZANIA
Zakres materiału obejmuje 20 zakresów tematycznych, dotyczących różnych sfer życia, pokrywających się z tematami wyszczególnionymi w aktualnym informatorze maturalnym, opracowanym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Są to tematy takie jak:
Człowiek, Dom, Praca, Szkoła, Życie rodzinne i towarzyskie, Żywienie, Zakupy i usługi, Podróżowanie i turystyka, Kultura, Sport, Zdrowie, Nauka i technika, Świat przyrody, Państwo i społeczeństwo, Elementy wiedzy o obszarach krajów anglojęzycznych.
PROCEDURY
Formy pracy
Praca zakłada następujące formy pracy na lekcji i poza klasą:
Techniki nauczania
Słuchanie:
udzielanie odpowiedzi na pytania ogólne i szczegółowe, uzupełnianie brakującej informacji, układanie części tekstu we właściwej kolejności.
Rodzaj zadań maturalnych:
Czytanie:
odnajdywanie odpowiedzi na pytania ogólne i szczegółowe, uzupełnianie brakującej informacji, układanie informacji lub części tekstów we właściwej kolejności.
Rodzaje zadań maturalnych:
Pisanie:
pisanie części tekstu (rozpoczęcie bądź zakończenie akapitu rozprawki itp.), pisanie kompletnych tekstów; poprawianie pracy swojej i kolegów.
Rodzaje zadań maturalnych:
Materiały nauczania, pomoce naukowe i techniczne środki nauczania
Podstawowe pomoce to: podręczniki, ćwiczenia, nagrania audio, tablica, zeszyt.
MATERIAŁ BĘDZIE ZREALIZOWANY W OPARCIU O NASTĘPUJĄCE PODRĘCZNIKI:
ZAKRES MATERIAŁU I SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PORUSZANE W POSZCZEGÓLNYCH PODRĘCZNIKACH
Zaplanowano do 10 godzin pracy z każdym z wymienionych podręczników.
Tematy z różnych dziedzin życia do reading comprehension (realizowane globalnie):
Przykładowe testy, porady i wymogi dotyczące wypowiedzi pisemnej:
Zestawy z wybranymi wzorami i zestawieniami gramatycznymi na poziomie intermediate to upper-intermediate, wraz z przykładowymi ćwiczeniami:
Powtórki z gramatyki z zadaniami typu multiple choice (test wielokrotnego wyboru):
Ćwiczenia na transformację zdań, ćwiczenia na słowotwórstwo (word formation), oraz zadania na czasy (do indywidualnego wykonywania w domu):
Przykładowe wypowiedzi pisemne na poziomie matury rozszerzonej, porady i wymogi dotyczące wypowiedzi pisemnej:
Przykładowe testy maturalne na reading comprehension:
Testy na transformację zdań oraz na czasy, testy polegające na tłumaczeniu fragmentów zdań:
Testy na aural comprehension (rozumienie ze słuchu), testy na reading comprehension (rozumienie tekstu), transformację zdań oraz uzupełnianie luk oraz przykłady tematów do matury rozszerzonej i szczegółowy opis wymogów:
Testy na transformację zdań oraz rozwinięte testy na uzupełnianie luk:
Testy sprawdzające znajomość phrasal verbs.
Powyższe cztery pozycje przygotowujące do FCE zawierają testy na reading comprehension (rozumienie tekstu) o identycznej formule i na identycznym poziomie językowym (upper-intermediate), co testy maturalne:
Testy powtórkowe na słownictwo, są testy typu multiple choice (testy wielokrotnego wyboru)
W trakcie kursu, w zależności od tempa realizacji materiału, zakres kursu może ulec poszerzeniu o inne pozycje do nauki języka.
OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ I SPOSOBÓW ICH OCENIANIA
Lista kompetencji ucznia po zakończeniu kursu.
Słuchanie
Uczeń potrafi:
Czytanie
Uczeń potrafi:
Pisanie
Uczeń potrafi:
Przykładowe techniki kontroli pisemnej:
Przykładowe zadania testowe
Testy obiektywne, składające się z zadań zamkniętych, takich jak:
Testy subiektywne, składające się z zadań otwartych, takich jak:
Załącznik 1:
Arkusz II (70 minut) składa się z następujących części:
1. Rozumienie ze słuchu (ok. 25 minut, 15 punktów) - są to 2-3 teksty trwające łącznie ok. 6 minut i odczytane dwukrotnie, w tym:
- wywiady i rozmowy;
- komunikaty i instrukcje;
- teksty narracyjne.
Są to zadania zamknięte typu prawda-fałsz, dobieranie oraz zadania wielokrotnego wyboru.
2. Rozumienie tekstu czytanego i rozpoznawanie struktur leksykalno-gramatycznych (12 punktów) - po przeczytaniu 2-3 tekstów o łącznej długości 2 stron formatu A4 należy rozwiązać zadania typu prawda-fałsz, a później uzupełnić luki odpowiednimi strukturami lub wykonać test wielokrotnego wyboru sprawdzający umiejętność rozpoznawania struktur leksykalno-gramatycznych. Jako teksty mogą się pojawić:
- teksty informacyjne;
- teksty publicystyczne;
- teksty literackie.
Arkusz III (110 minut) składa się z 2 zadań:
1. Stosowanie struktur leksykalno-gramatycznych (5 punktów) - 1 lub 2 zadania, wśród których mogą się znaleźć:
- tłumaczenie fragmentów zdań;
- transformacje zdań;
- słowotwórstwo;
- uzupełnianie luk.
2. Pisanie dłuższego tekstu (18 punktów). Do napisania może być:
- opis;
- opowiadanie;
- recenzja;
-rozprawka.
Do wyboru zdający ma 3 różne tematy, a wypracowanie powinno składać się z 200-250 słów.
Na poziomie podstawowym maturzysta musi opanować poniższe składnie:
1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach:
- Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous;
- Past Simple, Past Continuous, Past Perfect;
- Future Simple, Future Continuous, Future Simple in the Past,
a na poziomie rozszerzonym także czasy:
- Past Perfect Continuous;
- Future Perfect, Future Perfect Continuous, Future Perfect in the Past.
2. Zdania rozkazujące.
3. Zdania z podmiotami it i there.
4. Question Tags.
5. Zdania z dwoma dopełnieniami.
6. Strona bierna w czasach:
- Present Simple, Present Perfect;
- Past Simple, Past Perfect;
- Future Simple
na poziomie podstawowym, a na poziomie rozszerzonym dodatkowo w czasach:
- Present Continuous;
- Past Continuous.
7. Pytania pośrednie.
8. Mowa zależna.
9. Zdania złożone podmiotowe.
10. Zwroty z: I wish, I'd rather, I'd prefer, you'd better, it's high time, if only, I'd sooner, suppose, supposing.
11. Konstrukcje: have sth done, get sth done, have sb to do sth, get sb to do sth.
12. Zdania wykrzyknikowe.
13. Inwersja stylistyczna.
Maturzysta musi także opanować następujące części mowy: